Spärr av BankID, dosa, kort – Spärrhjälp
Om du förlorat ditt BankID, ett kort eller säkerhetsdosan är det viktigt att omedelbart spärra dessa. Vi hjälper dig sätta en spärr på kortet, dygnet runt. Körkort spärrar du hos Transportstyrelsen.
Vid pågående bedrägeri
Har du lämnat ut koder eller använt Mobilt BankID på annans uppmaning?
Om du lämnat ut koder till säkerhetsdosan eller använt ditt Mobila BankID på uppdrag av någon annan kan du vara utsatt för ett pågående bedrägeri.
Du ska alltid göra en polisanmälan
Om du blivit utsatt för bedrägeri så ska du alltid göra en polisanmälan på polisen.se eller på 114 14.
Det är alltid polisen som utreder brott. Vi bistår polisen i dessa utredningar.
Om du gjort en reklamation så får du alltid skriftlig återkoppling från oss.
Spärra BankID eller dosa
Ring och spärra
Öppet dygnet runt.
Tips! Spara spärrnumret i din telefon så att du alltid har det till hands.
Spärra på bankkontor
Du kan få hjälp med spärrning på ett bankkontor, om du till exempel blivit av med enheten där du har ditt Mobila BankID.
Spärra ditt körkort
Om ditt körkort har kommit bort eller blivit stulet ska du anmäla det till Transportstyrelsen.
Spärra ditt pass
Har du tappat bort ditt pass behöver du spärra det hos polisen.
Ring 114 14 och spärra ditt pass.
Byta kod BankID, säkerhetsdosa och telefontjänst
-
Mobilt BankID
Du kan ändra säkerhetskoden direkt i BankID-appen.
Inställningar > BankID med ditt namn > Ändra säkerhetskod -
Säkerhetsdosa
Ring 0123-129 00 eller kom in på ett bankkontor för att få ny kod till säkerhetsdosan.
-
Telefontjänst
Du skaffar ny kod till vår telefontjänst i internetbanken.
Övriga tjänster > Hantera telefontjänst