Hoppa till huvudinnehåll

Bedrägeri – skydda dig mot bedrägerier

Bedrägerier via sms och mejl, på nätet, telefon och sociala medier är tyvärr vanliga. Var försiktig då bedragare ibland använder dataprogram som får det att se ut som att de ringer från banken, välkända företag eller myndigheter, så kallad spoofing. Och tänk på att bedragare ofta vill få saker att verka brådskande, så att du blir stressad.

Anmäl bedrägeri

Kontakta oss direkt om du misstänker att du är utsatt för bedrägeri. Glöm inte att även göra en polisanmälan.

Bedrägerier via nätet, sms och telefon

Det handlar om phishing (nätfiske), smishing (sms-fiske) och vishing (röstfiske) och hur du skyddar dig.

Bedrägerier mot företag

Vd-brev, kapad mejl, bluffakturor och investeringsbedrägerier är exempel på bedrägerier som riktar sig mot företaget.

Bedrägerier mot unga

Penningmålvakt, spelbedrägerier, spionprogram? Det är olika sätt att lura dig som är ung.

De vanligaste varningstecknen

Det är bråttom

Stress och rädsla är ett sätt att få dig att fatta ogenomtänkta beslut och göra det bedragaren vill, utan att tänka efter. Det kan handla om att ett lån ska ha tagits i ditt namn eller att pengar är på väg att lämna ditt konto. Kontrollera alltid informationen du får. Använd ett telefonnummer som du själv sökt fram från tillförlitlig källa.

Oväntad kontakt

Oväntade kontakter som ser ut att komma från välkända företag, myndigheter eller någon du känner - det är ett vanligt sätt att lura dig. Bedragare använder falska avsändare för att skapa trovärdighet och för att du ska övertygas. Agera aldrig snabbt, ta dig tid, tänk efter och kontrollera informationen.

Följ inte alla uppmaningar

Om någon uppmanar dig att använda din e-legitimation (som Mobilt BankID) eller säkerhetsdosa, klicka på länkar, ladda ner program, lämna ifrån dig personliga uppgifter eller att skicka pengar – avsluta konversationen om du inte själv först tagit första kontakten.

De vanligaste varningstecknen!

  • Det är bråttom
  • Oväntad kontakt
  • De ber dig använda din e-legitimation 

Lämna aldrig ut dina koder, lösenord eller kortuppgifter.

Påverka din digitala säkerhet

Vårt fokus är att skapa trygghet för dig som kund. Du kan göra det svårare för bedragarna genom att anpassa våra produkter efter dina behov.

  • Bestäm egna beloppsgränser för överföringar och Swish
  • Skaffa Sparkonto Plus med fördröjning vid överföringar
  • Slå av/på ditt kort för internetköp och automatuttag
Öka din säkerhet

Tänk till innan du identifierar dig och signerar

Tips för Mobilt BankID och säkerhetsdosan

  • Använd aldrig e-legitimation (Mobilt BankID) eller säkerhetsdosan om någon oväntat kontaktar dig.
  • Läs alltid texten innan du loggar in eller godkänner.
  • Kontrollera vem eller vilket företag du identifierar dig för.
  • Vad är din avsikt – Logga in, signera en betalning eller ett avtal?
  • Om du betalar eller signerar – kontrollera till vilken mottagare.

 

Har någon kontaktat dig oväntat? Använd inte Mobilt BankID eller säkerhetsdosan.

BankID skärmdump signaturläge

Bedrägerier via nätet, mejl och sms (phishing och smishing)

Stoppa misstänkta bluff-sms från att spridas

Nu kan du enkelt rapportera in misstänkta bluff-sms genom att vidarebefordra dem till 7726, ett gemensamt nummer för alla svenska telekomoperatörer. Spara ner 7726 i mobilens adressbok redan nu.

Bedrägerier via e-handelssajter

Bedrägerier via telefon (vishing)

Andra typer av bedrägerier