Om du lämnat ut koder till säkerhetsdosan eller använt ditt Mobila BankID på uppdrag av någon annan kan du vara utsatt för ett pågående bedrägeri.
Säkerhet och bedrägerier
Vid pågående bedrägeri
Har du lämnat ut koder eller använt Mobilt BankID på annans uppmaning?
Du ska alltid göra en polisanmälan
Om du blivit utsatt för bedrägeri så ska du alltid göra en polisanmälan på polisen.se eller på 114 14.
Det är alltid polisen som utreder brott. Vi bistår polisen i dessa utredningar.
Om du gjort en reklamation så får du alltid skriftlig återkoppling från oss.
Banksäkerhet i vardagen
Spärra ditt kort och byt koder
Om du har förlorat ditt kort så bör du omedelbart spärra det. I internetbanken och appen kan du spärra och ersätta ditt bankkort dygnet runt. Om du behöver spärra ditt betal- och kreditkort når du oss på telefon 08-411 10 11.
Spärrtjänst
Om du till exempel har förlorat ditt BankID eller säkerhetsdosa är det viktigt att omedelbart spärra dessa.