Kodkort - använd för att aktivera utökat BankID
Ett kodkort är ett fysiskt kort med engångskoder som du kan använda för att utöka användningen av Mobilt BankID. När du har aktiverat utökat BankID kan du lägga till betalningsmottagare, autogiron och höja Swish-gränsen.
Kodkort - så fungerar det
-
Kodkort sänds hem till dig
När du beställt ett nytt Mobilt BankID får du kodkortet sänt till dig med posten - till din bokföringsadress - inom några dagar. Om du inte har någon officiell svensk adress, så behöver du besöka ett bankkontor för att få ett tillfälligt kodkort.
-
Så använder kodkortet för att aktivera utökad användning
När du har fått ditt kodkort är det dags att aktivera utökad användning av Mobilt BankID. När du gjort det kan du lägga till betalningsmottagare, autogiron och höja Swish-gränsen. Du aktiverar utökat BankID i internetbanken eller appen Sparbanken Privat.
-
Om du behöver ett nytt kodkort
Om du tappat bort ditt kodkort, eller inte hittar det du fått hemsänt tidigare, kan du beställa ett nytt. Du beställer det i internetbanken eller appen Sparbanken Privat. Följ stegen.
I internetbanken
1. Logga in pch beställ nytt kodkort med Mobilt BankID.
2. I menyn till vänster, tryck på Övriga tjänster.
3. Tryck på Mobilt BankID.
4. Tryck på Hantera kodkort.
5. Tryck på Beställ.
6. Klart.
I appen Sparbanken Privat
1. Logga in i appen med Mobilt BankID.
2. Klicka på menyn (tre vågräta streck).
3. Tryck på Övriga tjänster.
4. Tryck på Mobilt BankID.
5. Tryck på Hantera kodkort.
6. Tryck på Beställ.
7. Klart.