Vi använder kakor (cookies) för att ge dig en bättre upplevelse på webben. Genom att besöka vår webbplats accepterar du vårt användande av kakor.

Till textinnehållet på sidan. Tryck Alt+S

Din dator kan vara smittad!

Roger Östling:


– Minst varje vecka tar vi telefonkontakt med någon eller några av bankens kunder och upplyser dem om att deras dator är smittad av virus. Det är alltid kundens personliga rådgivare på banken som ringer, säger säkerhetschef Roger Östling på Valdemarsviks Sparbank.

Valdemarsviks Sparbank kontrollerar datorer som loggar in på internetbanken och meddelar kunden om deras dator är smittad. Men ibland kan det vara försent. Därför är det så viktigt att var och en tar ansvar för sitt eget virusskydd. Bedragarna använder framför allt tre olika sätt för att lura till sig dina pengar: via mail, via trojaner och via bluffakturor.

Den senaste tiden har ett antal bankkunder drabbats av så kallade trojaner i sina datorer. En trojan infekterar datorn så att bedragaren kommer över kundens inloggningsuppgifter till internetbanken, kontonummer och koder.

– Det är viktigt att du vidtar åtgärder för att skydda din dator. Det handlar om att ha ett fullgott och uppdaterat virusskydd. Så fort du får meddelande om att uppdatera datorns system eller virusskydd – gör det! konstaterar Roger Östling.

Trojanen tar över
En trojan innebär att bedragaren ”tar över” din dator. När du loggar in på internetbanken kan det komma upp ovanliga meddelanden. Det kan vara ett felmeddelande du inte känner igen, att du måste logga in igen, att transaktionen dröjer och så vidare. Oftast lägger trojanen upp sådana sidor på din skärm så att bedragaren hinner kopiera dina koder och inloggningsuppgifter.

– Det gäller att vara vaksam på om något inte är som det brukar. Är man misstänksam kan man logga ut och pröva att logga in på nytt, helst från en annan dator. Även om en dator i hushållet är smittad kan en annan vara helt fri från trojaner, säger Roger Östling.

Bedrägeri via mail och bluffakturor
Det andra sättet som bedragaren försöker lura till sig dina uppgifter, är via mail. Mailen uppmanar dig att gå in på en länk för att korrigera eller verifiera koder och inloggningsuppgifter.

– Den här typen av bedrägerier är enkla att undvika, säger Roger Östling. Ingen bank eller försäkringsbolag tar någonsin kontakt med sin kund via telefon eller mail och ber om koder, kontouppgifter eller liknande. Det är bara att radera alla sådana mail.

– Det tredje sättet som bedragare arbetar på, är via bluffakturor. På vår hemsida finns varningslistor för vilka företag som är oärliga. Detta kombinerat med sunt förnuft och ordning på sina inköp räcker långt.

– Våra kunder har haft tur. Än så länge har kunden eller vi på banken upptäckt i tid att deras dator är smittad. Därför har ingen kund ännu förlorat några pengar via datorbedrägerier. Vi hoppas att alla är uppmärksamma på vad som finns på sin egen dator. Det spelar ingen roll hur avancerat skydd banken än har om din egen dator är smittad, avslutar Roger Östling, säkerhetschef Valdemarsviks Sparbank.
 

Stäng Skriv ut