Behöver jag fullmakt?

Om ni är två föräldrar behöver båda godkänna att barnet får banktjänster. Om ni lägger till barnets tjänster via appen/internetbanken intygar du att den andra föräldern gett sitt medgivande. Om ni besöker vårt kontor och en förälder inte kan närvara behöver ni ha fyllt i vår fullmakt. Ladda ner PDF

Vid tecknandet av personliga tjänster på ett kontor, exempelvis Mobilt BankID, behöver både du som förälder och barnet legitimera sig. 

Behöver jag vara kund för att mitt barn ska kunna skaffa tjänsterna?

Nej. Om du som förälder inte är kund i Valdemarsviks Sparbank kan du besöka vårt bankkontor så hjälper vi dig att skaffa tjänsterna till ditt barn.

Vad kan mitt barn göra i appen?

  • Skaka fram sitt saldo på kontot
    Ditt barn aktiverar snabbsaldo i appen under Inställningar - Snabbsaldo.
  • Föra över pengar mellan konton

Hur öppnar jag mitt barns kort för internetköp?

1. Logga in i din internetbank
2. Klicka på Övriga tjänster
3. Klicka på Barns tjänster - välj Hantera internetköp

Hur gör jag för att öppna ett sparkonto till mitt barn?

För att öppna ett e-sparkonto i barnets namn besöker du ett kontor. 

Hur ser jag saldot på mitt barns konto?

När du gör ditt barn till kund digitalt så får du automatiskt denna tillgång till att se barnets saldo på de konton som öppnas.

Hur skaffar mitt barn ID-kort?

Barn under 18 år kan ansöka om id-kort (identitetskort) hos Skatteverket eller hos Polisen.

Kan mitt barn ansluta till Apple Pay?

Ja, barn från 13 år kan ansluta till Apple Pay.

Hur skaffar mitt barn Mobilt BankID för att kunna logga in till en myndighet?

Så beställer du Mobilt BankID till ditt barn

Vad är skillnaden mellan ett Mobilt säkerhetsID och ett Mobilt BankID?

Mobilt SäkerhetsID är en ID-metod som Valdemarsviks Sparbank har för barn när de ska logga in i Sparbanken Privat-appen, internetbank och swisha. Barnet använder BankID säkerhetsapp (samma app som vuxna har) men den kommer bara fungera vid inlogg till Valdemarsviks Sparbank.

Med ett Mobilt BankID kan barnet också logga in på externa plattformar som till exempel 1177. Barn som har ett Mobilt SäkerhetsID kan uppgradera det till ett Mobilt BankID tillsammans med en förälder i Sparbanken Privat-appen. Det kan också beställas genom att ni tillsammans besöker ett bankkontor.
Om BankID för unga och hur de fungerar

Mitt barn har ny mobil - hur gör jag?

Be barnet ladda ner apparna: BankID säkerhetsapp, Swish och Sparbanken Privat-appen på sin nya mobil. Du som förälder aktiverar tjänsterna i din egen app under menyn Övriga tjänster - Barns tjänster. Om barnet hade ett Mobilt BankID på sin gamla mobil så behöver du först spärra det gamla innan du beställer ett nytt.