Meny
Privat
Företag
Om oss

Internetbanken för unga

Med internetbanken för unga får ditt barn möjlighet att följa sina transaktioner, se sitt saldo och ha koll på sitt sparande.

Internetbanken för unga har flera smarta funktioner för alla under 18 år. Här kan du läsa mer om funktionerna.

Internetbanken ung - frågor och svar

  1. Vem kan använda Internetbanken för unga?

    Alla privatpersoner som är kunder i Valdemarsviks Sparbank och som är under 18 år kan använda tjänsten.

  2. Vilka konton visas i Internetbanken för unga?

    I Internetbanken för unga visas saldo på alla konton och fondkonton som är öppnade i barnets personnummer. Barnet kan göra överföringar mellan de konton som förmyndare godkänt att barnet får disponera medlen på.

  3. Vilka inloggningssätt finns det?

    Det går att logga in med Mobilt SäkerhetsID, Mobilt BankID och säkerhetdosa. Förälder eller vårdnadshavare kan ansluta sitt barn till Mobilt SäkerhetsID direkt i sin app, under Övriga tjänster – Barns tjänster. För att kunna logga in utanför banken kan SäkerhetsID för barn mellan 12-17 år uppgraderas till ett Mobilt BankID i din app eller internetbank. Säkerhetsdosa beställs på bankkontor av vårdnadshavare och barnet, tillsammans med fullmakt.

    Mobilt SäkerhetsID

  4. Vad är muntlig fullmakt?

    Med muntlig fullmakt räcker det att en förälder ringer 0123-129 00 eller besöker bankkontoret tillsammans med barnet och intygar (skriftligen på kontoret) att den andra föräldern gett en muntlig fullmakt att skaffa tjänsten till barnet.

  5. Jag har ett Mobilt BankID / ett Mobilt SäkerhetsID men i inloggningsportalen står det Mobilt BankID & SäkerhetsID, hur fungerar det?

    Banken känner av vilken ID-metod du har och väljer automatiskt rätt åt dig.

  • Vem kan använda Internetbanken för unga?

    Alla privatpersoner som är kunder i Swedbank och som är under 18 år kan använda tjänsten.

  • Vilka konton visas i Internetbanken för unga?

    I Internetbanken för unga visas saldo på alla konton och fondkonton som är öppnade i barnets personnummer. Barnet kan göra överföringar mellan de konton som förmyndare godkänt att barnet får disponera medlen på.

  • Vilka inloggningssätt finns det?

    Det går att logga in med Mobilt SäkerhetsID, Mobilt BankID och säkerhetdosa. Förälder eller vårdnadshavare kan ansluta sitt barn till Mobilt SäkerhetsID direkt i sin app, under Inställningar – Swedbank/Sparbanken ung. Mobilt BankID och säkerhetsdosa beställs på bankkontor av vårdnadshavare och barnet, tillsammans med fullmakt.

    Mobilt SäkerhetsID

  • Vad är muntlig fullmakt?

    Med muntlig fullmakt räcker det att en förälder ringer 0123-129 00 eller besöker bankkontoret tillsammans med barnet och intygar (skriftligen på kontoret) att den andra föräldern gett en muntlig fullmakt att skaffa tjänsten till barnet.

  • Jag har ett Mobilt BankID / ett Mobilt SäkerhetsID men i inloggningsportalen står det Mobilt BankID & SäkerhetsID, hur fungerar det?

    Banken känner av vilken ID-metod du har och väljer automatiskt rätt åt dig.