Den här webbplatsen använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse av webbplatsen. Genom att fortsätta använda vår webbplats accepterar du att cookies används. Läs mer om cookies och hur du kan stänga av dem.

OK
Till textinnehållet på sidan. Tryck Alt+S

Så skyddar du dig mot bedrägerier

Din säkerhet är viktig för oss. Vi vill med den här informationen berätta hur du kan undvika bedrägerier.
BankID, säkerhetsdosa och koder är personliga värdehandlingar. Dina personliga värdehandlingar är nycklar till dina konton. De ska inte lämnas ut eller användas på uppmaning av någon annan.
Hur kan ett bedrägeri gå till?
En bedragare kan ta kontakt med dig via telefon eller e-post och utge sig för att vara från till exempel en bank eller myndighet. Bedragaren påstår ofta att det är bråttom och anger olika skäl till varför du ska använda ditt BankID, din säkerhetsdosa eller lämna ut dina koder. Om du lämnar ut dina uppgifter kan bedragaren få tillgång till ditt konto och dina pengar.
Banken kommer aldrig be dig uppge personliga uppgifter såsom kortnummer eller koder via telefon eller e-post.
Viktigt att tänka på 
  • Lämna inte ut koder från din säkerhetsdosa eller kontouppgifter till någon annan.
  • Använd inte BankID på uppmaning av någon som kontaktar dig.
  • Öppna inte bifogade filer eller klicka på länkar i e-postmeddelanden där du inte vet vem avsändaren är. Dessa filer och länkar kan infektera din dator med virus och så kallade banktrojaner.
  • Polisanmäl alltid om du skulle drabbas av bedrägeri eller bedrägeriförsök.
Mer information
Om du får e-post i Valdemarsviks Sparbanks namn som du misstänker är falskt, ta kontakt med säkerhetsansvarig, Roger Östling, telefon 0123-129 49 eller e-post; roger.ostling@valdemarsvikssparbank.se.
Om du skulle ta emot e-post i Swedbanks namn som du misstänker är falskt kan du vidarebefordra det till phishing@swedbank.se. Släng e-postmeddelandet efter att du har skickat det till oss.
Stäng Skriv ut